FANDOM

Województwo opolskie
Opolskie mapa fizyczna
Mapa fizyczna województwa
Stolica Opole
Powierzchnia 9 412 km²
Liczba ludności 1,01 mln
Liczba powiatów grodzkich 1
Liczba powiatów ziemskich 11

Województwo opolskie - województwo położone w południowej Polsce ze stolicą w Opolu. Jest to najmniejsze województwo w kraju, zarówno pod względem powierzchni, jak i liczby mieszkańców - jego powierzchnia wynosi 9 412 km², a liczba mieszkańców 1,01 mln. Graniczy z województwami: dolnośląskim, wielkopolskim, łódzkim i śląskim, a na południu z Czechami.

Pod względem historycznym i kulturowym większość województwa leży na obszarze Górnego Śląska. Pozostałe fragmenty należą do Dolnego Śląska lub ziemi wieluńskiej.

Podział administracyjny Edytuj

Województwo dzieli się na 1 powiat grodzki i 11 powiatów ziemskich. Województwo obejmuje 71 gmin.

Miasto na prawach powiatu
Powiaty ziemskie

Warunki naturalne Edytuj

Województwo ma w większości charakter nizinny - w dużej mierze znajduje się na obszarze Niziny Śląskiej. Wschodnie fragmenty województwa znajdują się na obszarach Wyżyny Śląsko-Krakowskiej. Niewielki fragment województwa leży w Sudetach, gdzie znajduje się najwyższy szczyt województwa - Biskupia Kopa (889 m n.p.m.).

Ochrona przyrody Edytuj

Na terenie województwa opolskiego nie ma żadnych parków narodowych. Znajdują się tam natomiast 3 parki krajobrazowe, wszystkie w całości. Te parki to: