FANDOM

Województwo mazowieckie
Mazowieckie mapa fizyczna
Mapa fizyczna województwa
Stolica Warszawa
Powierzchnia 35 558 km²
Liczba ludności 5,3 mln
Liczba powiatów grodzkich 5
Liczba powiatów ziemskich 37

Województwo mazowieckie - województwo położone w centralnej Polsce ze stolicą w Warszawie. Jest to nawiększe województwo w Polsce zarówno pod względem powierzchni, jak i liczby ludności. Powierzchnia województwa wynosi 35 558 km², województwo jest zamieszkane przez 5,3 mln mieszkańców. Graniczy z województwami: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim, łódzkim i kujawsko-pomorskim.

Pod względem historycznym województwo obejmuje głównie większość obszarów Mazowsza. Południowa część województwa zaliczana jest do Małopolski, z kolei wschodnie fragmenty województwa zaliczają się do Podlasia

Podział administracyjny Edytuj

Województwo dzieli się na 5 powiatów grodzkich i 37 powiatów ziemskich. Województwo obejmuje 314 gmin.

Miasta na prawach powiatu
Powiaty ziemskie

Warunki naturalne Edytuj

Województwo jest położone w pasie nizin środkowopolskich. Większość województwa leży na Nizinie Mazowieckiej, spory fragment we wschodniej części województwa leży na Nizinie Południowopodlaskiej. Niewielkie fragmenty województwa należą do innych krain.

Najważniejsze rzeki przepływające przez województwo to Wisła i jej dopływy: Narew wraz z Bugiem, Pilica, i Bzura.

Ochrona przyrody Edytuj

Na terenie województwa mazowieckiego znajduje się jeden park narodowy (w całości) i 9 parków krajobrazowych (z czego 5 w całości).

Parki narodowe
Parki krajobrazowe

Ciekawostki Edytuj

  • Do 2002 roku Warszawa nie była miastem na prawach powiatu, a powiatem ziemskim składającym się z kilku gmin.