FANDOM

393px-POL Poznań COA.svg

Herb Poznania

Poznań (niem. Posen) - miasto położone w zachodniej części Polski, leżący nad rzeką Wartą i Cybinką. Liczy ponad 500 tysięcy mieszkańców, i jest podzielony administracyjnie na 5 dzielnic: Jeżyce, Grunwald, Stare Miasto, Nowe Miasto i Wilda. Jest stolicą województwa wielkopolskiego. Poznań należy do jednych z największych miast Polski. Poznań jest miastem o długiej historii, sięgającej początków państwa polskiego.

Historia miasta:Edytuj

Bismarck pomnik Poznan

Pomnik Bismarcka w Poznaniu- symbol germanizacji miasta i całej Wielkopolski

Miasto Poznań należy do jednych z najstarszych miejscowości w Polsce. Jego założenie datuje się w okolicach VIII/IX wiek. Poznań, obok Gniezna był jednym z najważniejszych ośrodków miejskich w nowo powstałym państwie Polan. Do Poznania, jak i również do Gniezna zawitał cesarz niemiecki Otton III. Utworzył pod koniec X wieku biskupstwo w Poznaniu, a jego pierwszy duchowny był biskup Jordan. Potem do Poznania zostały ściągnięte szczątki świętego Wojciecha - zamordowanego brutalnie przez Prusów. W roku 1035, gdy Wielkopolskę najechał książę czeski Brzetysław i splądrował całą Wielkopolskę, ranga miasta nieco upadła. Nowy król, Kazimierz, zwany Odnowicielem, rozpoczął odbudowę miasta. Potem nastał czas rozbicia dzielnicowego Polski. Król Bolesław Krzywousty podzielił między swoich synów Polskę (Poznań stał się stolicą Wielkopolski) na 5 równych części, tj: Pomorze, Mazowsze, Śląsk i ziemię krakowską, gdzie urzędował najstarszy z nich. Po zjednoczeniu ziem w roku 1320 Poznań i większa część Wielkopolski z powrotem znalazła się w Polsce.

Po II rozbiorze Polski Poznań trafił pod zabór pruski. W latach 1806-15 był w granicach Księstwa Warszawskiego. Potem, decyzją rady kongresu wiedeńskiego znowu wrócił do Prus, podobnie jak i cała Wielkopolska. W 1914 roku wybuchła I wojna światowa. Niemcy, po 4 latach walk, przegrały wojnę. W listopadzie 1918 roku nastąpiło zawieszenie broni między Niemcami a ententą. 27 grudnia 1918 roku do Poznania przyjechał Ignacy Paderewski, który został entuzjastycznie powitany przez Polaków mieszkających w mieście. Niemcy zaczęli wówczas wyrywać polskie flagi. Ten incydent wywołany przez Niemców rozpoczęło powstanie Wielkopolskie. Niemców szybko wygnano z miasta. Po sukcesie powstania cała Wielkopolska została przyłączona do odrodzonej się Rzeczypospolitej. Z nowo utworzonych ziem zabranych Niemcom po udanym sukcesie powstania Wielkopolskiego utworzono województwo poznańskie ze stolicą w Poznaniu. Przez cały okres międzywojenny miasto się rozwijało. W tamtym okresie miasto liczyło 230 tys. mieszkańców. Intensywny rozwój przerwał wybuch II wojny światowej. Po przegranej wojnie z ziem wielkopolski Niemcy utworzyli Kraj Warty. Po "wyzwoleniu" w roku 1945 przez Amię Czerwoną miasto na powrót wróciło do Polski. W latach 1945-89 panował komunizm. Należy wskazać też fakt, iż po odwilży w roku 1956 wybuchły strajki robotników, studentów. Milicja i wojsko postanowiło brutalnie stłumić opór. Potem, w mniejszej skali też wybuchały strajki.

W roku 1999 miasto zostało stolicą województwa wielkopolskiego.

Ludzie związani z miastem Edytuj

  • W Poznaniu urodził się prezydent Republiki Weimarskiej, Paul von Hindenburg
  • Feliks Wójcik - kapitan i funkcjonariusz Miejskiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Poznaniu, odznaczony w 1974 Odznaką Honorową Miasta Poznania
  • Sylwia Grzeszczak - polska piosenkarka.

AdministracjaEdytuj

  • Od 1998 stanowisko prezydenta miasta niezmiennie piastuje Ryszard Grobelny.
  • W Poznaniu znajduje się 30 urzędów konsularnych.

TurystykaEdytuj

Poznań jest miastem bardzo atrakcyjnym turystycznie. Dobrą komunikacje ze wschodem i zachodem daje przebiegająca tędy linia kolejowa Berlin - Poznań - Warszawa. 

W roku 2012 miasto Poznań było gospodarzem mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 dzięki czemu zyskało sobie przychylność gości z zagranicy.

Obiekty przyrodnicze w PoznaniuEdytuj

Inne obiekty warte odwiedzenia w PoznaniuEdytuj

Studia i edukacjaEdytuj

W Poznaniu działa 8 publicznych uczelni na których naukę każdego roku podejmują tysiące studentów, również z zagranicy.

Linki zewnętrzne:Edytuj