FANDOM

Polska Rzeczpospolita Ludowa (w skrócie PRL) - komunistyczne państwo autorytarne (początkowo totalitarne) istniejące w latach 1945-1989. Formalnie niepodległe, w praktyce pod częściowo zależne od ZSRR.

W latach 1945-1952 państwo nosiło nazwę Rzeczpospolita Polska.

Za umowny początek PRL przyjmuje się ogłoszenie Manifestu Lipcowego. Decyzja o ustroju powojennego państwa polskiego zapadła na konferencji jałtańskiej, kiedy zadecydowano, że po zakończeniu wojny Polska znajdzie się w strefie wpływów sowieckich.

HistoriaEdytuj

W latach 1945-1956 rozpoczął się pierwszy etap PRL pod okiem Bolesława Bieruta. Zlikwidowano opozycję, przeprowadzono reformę rolną i nacjonalizację przemysłu. Odbudowa Polski następowała na wzór radziecki. Okres ten nazywany stalinizmem w Polsce przyniósł najwięcej ofiar systemu komunistycznego w Polsce. W tym czasie rozpoczęto walkę z kościołem katolickim - najsłynniejsze zajście nastąpiło po aresztowaniu prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego.

W 1953 roku po śmierci Józefa Stalina nastąpiła tzw. odwilż, czyli częściową liberalizację komunizmu. Władzę przejął Władysław Gomułka.

W 1970 roku po protestach na Wybrzeżu związanymi z podwyżką cen, nastąpiły starcia z milicją, podczas której padły ofiary. Władysław Gomułka został odsunięty od władzy. Nowym przywódcą Polski został Edward Gierek. Zapoczątkował on propagandę sukcesu, podczas której zatuszowano wszelkie niepowodzenia gospodarcze. W roku 1980 nastąpiły kolejne starcia.

W sierpniu 1980 roku w Stoczni Gdańskiej władze komunistyczne podpisały porozumienie ze strajkującymi. Powstał pierwszy w obozie komunistycznym związek zawodowy: NSZZ "Solidarność".

13 grudnia 1981 roku władze kierowane przez generała Wojciecha Jaruzelskiego zdecydowały się na wprowadzenie w Polsce stanu wojennego. Wydarzenie te jednakże nie zlikwidowało protestów.

W 1989 roku podczas obrad okrągłego stołu doszło do pierwszych wyborów. W tym samym roku PRL przemieniono na III RP. Pierwszym demokratycznym prezydentem Polski został Lech Wałęsa.

ŹródłaEdytuj

  • Encyklopedia dla dociekliwych, wyd. Elżbieta Jarmołkiewicz, ISBN 83-7117-759-3, str. 233
Ta strona zawiera treści z Historiopedii.

Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Polska Rzeczpospolita Ludowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Historiopedii jest udostępniony na licencji CC-BY-SA 3.0.