FANDOM

Polska Partia Socjalistyczna (PPS) - to polskie ugrupowanie partyjne powstałe wiosną 1919 roku.

Działające do końcu wojny partie socjalistyczne trzech zaborów wiosną 1919r. połączyły się i utworzyły jednolitą Polską Partię Socjalistyczną (PPS), która obejmowała swoją działalnością całe państwo.

Do czołowych socjalistów zaliczano:

Obóz ten był silnie zwalczany przez prawicę społeczną, a zwłaszcza endecję, która w 1919r. w sejmie utworzyła Związek Ludowo-Narodowy (ZLN).

IdeologiaEdytuj

Socjaliści wzywali do przekształcenia Polski w państwo socjalistyczne. W przeciwieństwie do komunistów cel ten chcieli osiągnąć w drodze pokojowej ewolucji stosunków. Sądzili, że droga do socjalizmu prowadzi przez demokrację parlamentarną. Wspierali ustrój demokratyczno-parlamentarny, licząc na to, że poprzez reformy parlamentarne zbliżą do tego celu. Organizowali ruch zawodowy, spółdzielczy i oświatowy, współpracowali z mniejszościami narodowymi, występując w ich obronie.

BibliografiaEdytuj

  1. Antoni Czubiński (2005): "Historia Polski XX wieku". Wydawnictwo Poznańskie, 144, 145.