FANDOM

Lelis, powiat ostrołęcki

Krajobraz Niziny Mazowieckiej (wieś Lelis w powiecie ostrołęckim)

Nizina Mazowiecka - rozległa nizina położona w środkowo-wschodniej części Polski. Pod względem administracyjnym Nizina Mazowiecka w większości leży na terenie województwa mazowieckiego, znaczny obszar leży także na obszarze województwa łódzkiego.

Opis Edytuj

Nizina w większości ma charakter równinny. Charakter pagórkowaty posiada południowo-zachodnia część niziny (Wzniesienia Południowomazowieckie). Naturalną roślinnością obszaru są lasy, w których dominują drzewa iglaste.

Główną rzeką przepływającą przez Nizinę Mazowiecką jest Wisła, która przepływa od południowego-wschodu do północnego-zachodu niziny. Inne większe rzeki przepływające przez nizinę to dopływy Wisły: Pilica, Bzura i Narew (wraz z Bugiem). Rzeki te zbiegają się w centralnej części niziny, w okolicach Warszawy.

Na obszarze Niziny mazowieckiej znajduje się Kampinoski Park Narodowy i kilka parków krajobrazowych.

Podział Edytuj

Nizina Mazowiecka składa się z trzech makroregionów fizycznogeograficznych. Są to: Nizina Północnomazowiecka, Nizina Środkowomazowiecka i Wzniesienia Południowomazowieckie.

Linki zewnętrzne Edytuj