FANDOM

Latarnia w Krynicy Morskiej

Latarnia w Krynicy Morskiej

Mierzeja Wiślana - mierzeja położona na południowo-wschodnim brzegu Zatoki Gdańskiej, oddzielająca tę zatokę od Zalewu Wiślanego i Żuław Wiślanych. W większości leży na terenie Polski, wschodnia część leży w obrębie Rosji (Obwód Kaliningradzki). Mierzeja rozciąga się od Gdańska na zachodzie, do okolic Piławy na wschodzie.

Geografia Edytuj

Wschodni odcinek mierzei (od okolic Kątów Rybackich) jest otoczony wodą z obu stron. Zachodnia część sąsiaduje z morzem tylko od północy, natomiast od południa z terenami lądowymi. Mierzeja przerwana jest ujściami Wisły (Martwa Wisła, Śmiała Wisła, Przekop Wisły) oraz Cieśniną Piławską (na terenie Rosji).

Najwyższym wzniesieniem Mierzei Wiślanej jest wydma Wielbłądzi Garb o wysokości 49,5 m n.p.m. Znaczny fragment polskiej części mierzei objęty jest Parkiem Krajobrazowym Mierzeja Wiślana.

Miejscowości Edytuj

Fragment Mierzei Wiślanej położony na zachód od Przekopu Wisły leży w obrębie Gdańska. Tereny położone bardziej na wschód (aż do granicy państwa) należą do powiatu nowodworskiego (woj. pomorskie). Znajdują się tam następujące miejscowości: Jantar, Stegna, Sztutowo, Kąty Rybackie, Krynica Morska i Piaski (inaczej Nowa Karczma, formalnie część Krynicy Morskiej).

W rosyjskiej części mierzei znajduje się jedna miejscowość - Piława (Bałtyjsk).

Historia Edytuj

Mierzeja Wiślana w okresie międzywojennym

Podział polityczny okolic Mierzei Wiślanej w okresie międzywojennym

W okresie międzywojennym wschodnia część mierzei należała do Niemiec (Prusy Wschodnie), część zachodnia leżała w obrębie Wolnego Miasta Gdańsk.

Transport Edytuj

Przez mierzeję przebiega droga wojewódzka nr 501. W Stegnie krzyżuje się ona z drogą wojewódzką nr 502 prowadzącą do Nowego Dworu Gdańskiego.

DW 501 jest przerwana na Przekopie Wisły - funkcjonuje tam przeprawa promowa.