FANDOM

Linia kolejowa nr 3
Zarządca PKP Polskie Linie Kolejowe
Numer linii 3
Tabela SRJP 300
Długość 478,098 km
Rozstaw szyn 1435 mm
Sieć trakcyjna 3000 V (3 kV)
Prędkość maksymalna 160 km/h

Linia kolejowa nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice – zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa o długości 478,098 km. Jedna z najdłuższych linii kolejowych w Polsce, jest fragmentem międzynarodowej linii kolejowej E 20 (Berlin – Kunowice– Poznań – Kutno – Warszawa – Terespol – Moskwa).

Główne stacje Edytuj

Warszawa Zachodnia Edytuj

Druga co do wielkości stacja kolejowa Warszawy, znajduje się na warszawskiej linii średnicowej, na zachód od stacji Warszawa Centralna, w pobliżu ronda Zesłańców Syberyjskich.

Sochaczew Edytuj

Z Sochaczewa można dojechać pociągami osobowymi do Warszawy i Łowicza Głównego. Zatrzymuje się tutaj pociąg przyspieszony Mazovia, TLK i InterRegio dzięki czemu można się stąd dostać do Lublina, Białegostoku, Poznania, Zielonej Góry, Szczecina, Świnoujścia i Płocka.

Łowicz Główny Edytuj

Jedna z ważniejszych stacji kolejowych w województwie łódzkim. W Łowiczu zaczynają bieg pociągi w kierunku Skierniewic oraz stacji Łódź Kaliska.

Kutno Edytuj

Jedna z ważniejszych stacji kolejowych w województwie łódzkim. Na stacji zatrzymują się wszystkie pociągi osobowe, pośpieszne, ekspresowe i niektóre pociągi InterCity, EuroCity i EuroNight.

Konin Edytuj

Stacja kolejowa w Koninie, w województwie wielkopolskim, w Polsce. Według klasyfikacji PKP ma kategorię C.

Poznań Główny Edytuj

Jedna z największych i najważniejszych stacji kolejowych w Polsce, znajdująca się w centrum Poznania. Według klasyfikacji PKP ma najwyższą kategorię A. Na stacji Poznań Główny rozpoczynają bieg pociągi do Warszawy.

Zbąszynek Edytuj

Stacja kolejowa w Zbąszynku, w województwie lubuskim, w Polsce. Jedna z ważniejszych stacji węzłowych i rozrządowych województwa lubuskiego.

Rzepin Edytuj

Stacja osobowo-towarowa jest ważnym węzłem komunikacyjnym w zachodniej części województwa lubuskiego.

Kunowice Edytuj

Przystanek kolejowy, posterunek bocznicowy i posterunek odgałęźny na którym kończy się D29-3 a zaczyna się linia kolejowa nr 490, położona na tym samym szlaku E20.

Frankfurt Oderbrücke Edytuj

Stacja towarowa, miejsce zmiany napięcia (i lokomotyw) z 3 kV DC na 15 kV 16 2/3 Hz AC.

Frankfurt Edytuj

Końcowa stacja linii, ważny węzeł komunikacyjny.

Modernizacja Edytuj

Linia z racji swojego międzynarodowego charakteru (E20) jest stale modernizowana.

Celem modernizacji w latach 1998-2007 było dostosowanie parametrów linii do standardów unijnych i wymogów umów AGC (Umowa europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (Europejska umowa o głównych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących), które umożliwiły jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h, a towarowych 120 km/h z naciskiem na oś 230 kN.

Ciekawostki Edytuj

  • Z Poznania pociągi kategorii EC pokonują trasę na zachód (do Berlina) o około 30 minut dłużej niż pociągi do Warszawy, mimo że trasa do Berlina liczy 37 km mniej. Stan ten jest spowodowany licznymi ograniczeniami prędkości na linii na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Zielonej Górze.