FANDOM

Bydgoszcz z lotu ptaka

Bydgoszcz z lotu ptaka

Bydgoszcz (niem. Bromberg) - miasto w Polsce, w województwie kujawsko-pomorskim. W Bydgoszczy mieści się siedziba wojewody oraz większości urzędów administracji państwowej (przez wielu błędnie uznawana za główną siedzibę województwa) od 1999 roku.

W 2001 roku miasto liczyło około 386 600 mieszkańców.

HistoriaEdytuj

Miasto powstało w XIII w. jako gród kasztelański. Prawa miejskie uzyskało w 1346 roku. Rozwój miasta trwał od XV do XVI wieku, oraz od 1774 roku, po wybudowaniu Kanału Bydgoskiego. 3 września 1939 miasto zostało zaatakowane przez Niemców. W mieście rozpoczęto krwawe egzekucję, zakończone w 1945 roku. Ponowny rozwój miasta odbył się w trzech etapach: zmianach politycznych i gospodarczych w 1989 roku, po otrzymaniu funkcji siedziby wojewody w 1999 roku oraz po wejściu do Unii Europejskiej w 2004 roku.

GeografiaEdytuj

Miasto położone jest w Kotlinie Toruńskiej, na lewym brzegu Wisły.

GospodarkaEdytuj

Kanał Bydgoszcz

Kanał w Bydgoszczy

W Bydgoszczy mieszczą się ośrodki przemysłu handlowego i finansowego. Dobrze rozwinął się przemysł elektroniczny, elektrotechniczny, środków transportu, maszynowy, metalowy, chemiczny, spożywczy, skórzany, drzewny, poligraficzny, odzieżowy. Bydgoszcz jest dużym węzłem komunikacyjnym, który w przyszłości zostanie usprawniony po wybudowaniu S5 - drogi szybkiego ruchu na trasie Grudziądz-Bydgoszcz-Poznań-Wrocław i drogi szybkiego ruchu S10 (na trasie Szczecin-Bydgoszcz-Toruń-Płońsk). Obecnie przy Bydgoszczy mieści się tylko fragment S10, będący obwodnicą miasta. W środku miasta mieści się port.

KulturaEdytuj

W Bydgoszczy mieści się dużo teatrów. Miasto posiada własną operę i filharmonię.

Linki zewnętrzneEdytuj