FANDOM

Łódź - miasto w centralnej Polsce w województwie łódzkim, tymczasowo w 1945 roku była stolicą Polski (zastępującą zniszczoną po II wojnie światowej Warszawę), drugie pod względem ludności miasto w państwie, liczące sobie około 764 168 mieszkańców (na rok 2006) i 293,3 km kwadratowych powierzchni.

Łódź jest stolicą województwa łódzkiego.

Warunki naturalne Edytuj

Łódź pod względem fizycznogeograficznym leży na Nizinach Środkowopolskich, na pograniczu dwóch ich makroregionów: Niziny Południowowielkopolskiej i Wzniesień Południowomazowieckich. Północna, zachodnia i centralna część miasta położona jest na Wysoczyźnie Łaskiej, a wschodnia i południowa na Wzniesieniach Łódzkich. Wysokości bezwzględne na terenie miasta opadają z północnego wschodu na południowy zachód. Zwyczajowo region geograficzny, w którym leżą Łódź i jej okolice określa się jako Wyżynę Łódzką, lecz określenie to nie jest do końca poprawne, gdyż pomimo znacznych wysokości, jakie osiągają te tereny, nie przekraczają one 300 m n.p.m.

Wody Edytuj

Przez Łódź przebiega dział wodny I rzędu pomiędzy dorzeczami Wisły i Odry. Przez miasto płynie 18 mniejszych bądź większych cieków wodnych klasyfikowanych jako rzeki, strugi bądź strumienie. Cieki te jednak w większości pozostają niewidoczne z zewnątrz ze względu na to, iż wiele z nich zostało na znacznych miejskich odcinkach skanalizowanych. W Łodzi znajdują się m. in. źródła takich rzek jak Neru, dopływu Warty, czy Bzury, wpływającej bezpośrednio do Wisły. Graficzny układ sieci cieków wodnych w Łodzi:

Dorzecze Odry

Dorzecze Wisły

Podział administracyjny Edytuj

Łódź administracyjnie dzieli się na 5 dzielnic: Bałuty, Górna, Polesie, Śródmieście i Widzew.

Gospodarka Edytuj

Łódź, począwszy od lat 20. XIX wieku, była największym ośrodkiem rozwoju przemysłu włókienniczego w Polsce oraz jednym z największych w Europie i na świecie. W wyniku reformy polityczno-gospodarczej kraju w 1989 r. został poddany restrukturyzacji, przez co znacznie stracił na znaczeniu dla gospodarki miasta. Obecnie Łódź to miasto, w którym rozwija się sektor usług, logistyka i nowe technologie.

Handel Edytuj

W Łodzi znajduje się osiem centrów i galerii handlowych:

  • Manufaktura
  • Port Łódź
  • Galeria Łódzka
  • Tulipan
  • Pasaż Łódzki
  • Sukcesja
  • M1
  • Łódzki Rynek Hurtowy "Zjazdowa"